<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=2408222226115058&ev=PageView&noscript=1" />

Moje porady

Insulinooporność i hiperinsulinemia

Czy insulinooporność i hiperinsulinemia są tym samym ?

Nie. Insulinooporność to zaburzenie polegające na zmniejszonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny przy jej prawidłowym lub podwyższonym poziomie. Natomiast hiperinsulinemia to nadmierny wyrzut insuliny pojawiający się po posiłku. Te dwa zaburzenia często jednak idą ze sobą w parze. Leczenie obu zaburzeń jest takie samo. Powinno opierać się na zdrowej zbilansowanej, indywidualnie dopasowanej diecie, codziennej aktywności fizycznej oraz stosowaniu leków jeśli jest to konieczne.

Dieta ketogeniczna

Co to jest grypa ketonowa?

Po kilku dniach na diecie ketogenicznej, pojawiają się nieprzyjemne objawy i złe samopoczucie. Jesteś zmęczony, boli cię głowa, łatwo się denerwujesz i masz trudności z koncentracją, jest to tzw. grypa ketonowa. Tak na prawdę to nie jest grypa i nie jest zaraźliwa ani niebezpieczna. Jest to tymczasowe i wkrótce znów wszystko wraca do normy. Większość ludzi odczuwa jeden lub więcej objawów grypy ketonowej, w pierwszym tygodniu diety ketonowej, zwłaszcza w dniach 3-5 .
Objawy grypy ketonowej:
-Zmęczenie
-Bół głowy
-Drażliwość
-Trudności z koncentracją („mgła mózgowa”)
-Brak motywacji
-Zawroty głowy
-Pożądanie cukru
-Nudności
-Skurcze mięśni
Powodem występowania tzw. grypy ketonowej jest przejściem organizmu ze spalania cukru do spalania tłuszczu w celu zaspokojenia potrzeb energetycznych. Mózg i inne narządy potrzebują trochę czasu, aby przystosować się do korzystania z tego nowego paliwa, którym są ciała ketonowe pochodzące ze spalania tłuszczu.
Objawy grypy ketonowej zwykle ustępują same w ciągu kilku dni, gdy organizm dostosuje się do korzystania energii z tłuszczu. Objawy grypy ketonowej można złagodzić poprzez:
- picie co najmniej 3 l wody dziennie z dodatkiem soli kłodawskiej lub himalajskiej (1 łyżeczka soli dziennie)
- odpowiedniej suplementacji elektrolitów tj. sód, potas, magnez
- zwiększenie odpowiedniej ilości tłuszczu w diecie
- zachowanie rytmu dobowego
- częstotliwość posiłków tj. głodówki
- dostarczenie ketonów egzogenych w postaci soli ciał ketonowych (BHB)
- intensywność treningów.

Posty IF

Co to jest i na czym polega okno żywieniowe?

Okno żywieniowe to taki model żywienia, który polega na tym, że posiłki w danym dniu spożywasz w określonym czasie. Najbardziej popularna wersja postu IF to 12/12 czyli 12 h przerwy w jedzeniu na 12 h okresu w którym jemy posiłek, np. pierwszy posiłek jemy o 8:00 a ostatni o 20:00 (daje nam to 12 h okres jedzenia) i po 20:00 do 8:00 nocny post, który wynosi 12 h bez jedzenia.
Okno żywieniowe można skrócić do 8/16, czyli okres w który jemy wynosi 8 h a post (okres bez jedzenia) 16 h
Mamy jeszcze IF 4/20 i 1/23.

Co to jest ketoza?

Co to jest ketoza ?

Gdy zastosujesz żywienie ketogeniczne poprzez zmniejszenie spożycia węglowodanów do mniej niż 50 gramów węglowodanów dziennie, twoje ciało zacznie wytwarzać z tłuszczu ciała ketonowe. Proces w większości zachodzi w wątrobie i częściowo w nerkach. Wejdziesz w tzw. stan ketozy a twój organizm zaczyna wykorzystywać ciała kentowe jako źródło energii. Jedną z głównych zalet ketozy jest jej zdolność do hamowania apetytu. Podczas gdy poziom ketonów wzrośnie, poziom glukozy we krwi i poziom insuliny spadną, co prowadzi do sytości.

Ketoza a kwasica ketonowa

Czym różni sie ketoza odżywcza od kwasicy ketonowej?

Ketozę odżywczą charakteryzuje kontrolowany wzrost ilości ciał ketonowych, któremu towarzyszy jednoczesny spadek poziomu glukozy i normalny odczyn pH krwi. Natomiast kwasica ketonowa to niekontrolowany wzrost produkcji ciał ketonowych ponad 15 mmol/l i podwyższony poziom glukozy. Skutkuje to niebezpiecznym obniżeniem odczynu pH krwi. Zagrożenie to występuje głównie przy cukrzycy typu 1. W diecie ketogenicznej ciała ketonowe podnoszą się do 5-7 mmol/l przy niskim poziomie glukozy.

RÓŻNE STOPNIE KETOZY:

Zwykła dieta węglowodanowa:
poziom ciał ketonowych: 0-0,4 mmol/l
poziom glukozy we krwi: 80-120
brak zmian w odczynie pH krwi

Długa głodówka/dieta ketogeniczna:
poziom ciał ketonowych: 0,5 - 7 mmol/l
poziom glukozy we krwi: 60-120
skutkuje poprawą zdrowia

Cukrzycowa kwasica ketonowa:
poziom ciał ketonowych: >15 - 25 mmol/l
poziom glukozy we krwi: > 200
bardzo niski odczyn pH krwi

Dlaczego tak mnie ciągnie do słodyczy?

Dlaczego tak mnie ciągnie do słodyczy?

Przyczyn może być kilka. Najczęściej skłonność do łasuchowania mają osoby, które jedzą nieregularnie, zapominają w ciągu dnia o posiłkach i opuszczają śniadania. W reakcji na chaos żywienia w krwiobiegu dochodzi często do zaburzeń w poziomie cukru we krwi, co uaktywnia apetyt na cukier i słodycze. Nadmierne łasuchowanie można opanować mniej więcej po tygodniu właściwego i regularnego sposobu odżywiania się.

Dieta ketogeniczna czy jest bezpieczna

Czy dieta ketogeniczna jest bezpieczna?

Dla większości osób tak, jest bezpieczna, pod warunkiem, że jest właściwie skomponowana. Choroby i sytuacje, w których dieta ketogeniczna może nie być zalecana lub stosowanie jej powinno być ściśle monitorowane to:
- niedobór karnintyny
- niedobór CPT/II
- zaburzenia beta-oksydacji
- niedobór syntezy 3-hydroksy-3-metylo-glutarylo-CoA średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych
- niedobór dehydrogenazy acetylo-CoA długołańcuchowych kwasów tłuszczowych
- zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego
- ciąża
- niewydolność nerek
- niedobór karboksylazy pirogronianowej
- porfiria
- zapalenie trzustki
- chory pęcherzyk żółciowy
- zaburzona funkcja wątroby
- zaburzenie trawienie tłuszczu
- nowotwór żołądka
- wszczepiony bajpas żołądkowy

Dieta ketogeniczna

Naczym polega dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna to dieta niskowęglowodanowa, o średniej zawartości białka obliczanego indywidualnie dla danej osoby i wysokiej zawartości tłuszczu, którą stosuje wiele osób ze względu na utratę masy ciała i przyczyny terapeutyczne, a także ze względu na zwiększenie energii, obniżenie poziom cukru we krwi i innych korzyści zdrowotnych.

Dieta ketogeniczna

Dla kogo jest, a dla kogo nie jest dieta ketogeniczna?

Dietę ketogeniczną zaleca się:
- dla osób z lekooporną padaczką
- dla osób w każdym wieku, prowadzących umiarkowaną aktywność fizyczną
- dieta ketogeniczna świetnie nadaje się w okresie redukcyjnym dla osób z tendencją do magazynowania tłuszczu
- dietę ketogeniczną zaleca się osobom cierpiącym na insulinooporność, cukrzycę
- dla osób z wysokim nadciśnieniem, trójglicerydami, cholesterolem
- dla kobiet borykających się z PCOS
- dla osób borykającymi się z chorobami cywilizacyjnymi

Dla kogo dieta ketogeniczna nie jest:
- dla osób z chorobami nerek, wątroby, serca
- nie jest wskazana dla ludzi ze znaczną czy wręcz chorobliwą otyłością, gdyż jest zbyt radykalna i mogła by wywrzeć niekorzystny efekt zdrowotny

Dieta ketogeniczna

Jak powstają cieła ketonowe ?

Ketony są produktem rozkładu tłuszczy w wątrobie. Powstałe ciała ketonowe stają się głównym źródłem energii pod warunkiem, że spożycie węglowodanów jest niskie.

Indeks glikemiczny a Ładunek glikemiczny

Czy indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny są tym samym?

Nie. Indeks glikemiczny (IG) ustawia produkty zawierające węglowodany według mocy, z jaką podnoszą one stężenie cukru we krwi. Skala wartości IG mieści się między 0 a 100, gdzie 100 oznacza produkt referencyjny, jakim jest czysta glukoza. Podstawą wyliczeń stanowi wzrost poziomu cukru we krwi po spożyciu 50 g czystej glukozy. Wartość od 0 do 100 określa szybkość, z jaką trawione, wchłaniane i przekształcane w glukozę są produkty węglowodanowe. Produkty o wysokim IG, powyżej 70 powodują szybki i duży wzrost poziomu glukozy we krwi, produkty o średnim IG 59-69, powodują wolniejszy i średni wzrost poziomu glukozy we krwi, natomiast produkty o niskim IG <55 powodują powolny i niski wzrost poziomu glukozy we krwi. Natomiast ładunek glikemiczny (ŁG) to zależność między indeksem glikemicznym, a faktyczną zawartością węglowodanów w porcji. Aby obliczyć ładunek glikemiczny danego produktu, mnożymy indeks glikemiczny przez liczbę zawartych w nim węglowodanów przyswajalnych w gramach i dzielimy przez 100.
Np. IG arbuza to 72, prawie tyle samo co chleba 70. Jednakże mają one inny ŁG.
W 100 g arbuza jest 3,2 g węglowodanów, a w 100 g chleba 57 g węglowodanów.
W przypadku arbuza ŁG = 72 x 3,2 /100 = 2,3
Natomiast w przypadku chleba ŁG = 70 x 57 / 100 = 39,9
Oznacza to, że po zjedzeniu chleba poziom glukozy wzrośnie nam szybko i wysoko, będzie się też dłużej utrzymywał. W przypadku arbuza poziom cukru też wzrośnie szybko, ale na krótko i nie skoczy tak wysoko.

Badania

Co to jest maetaanaliza?

Metaanaliza są to badania, które zbierają różne badania, różnych autorów na ten sam temat i na podstawie zebranych informacji starają się wyciągnąć wnioski.